M3 Researchin syyslukukausi 2015: Opiskelijat kehittämään panelistirekrytointia


Kuten tämä yritysblogimme vahvasti viestii, on M3 Research tehnyt viime vuosina paljon yhteistyötä suomalaisen korkeakoulusektorin kanssa. Tähän saakka yhteistyö on ollut lähinnä perinteisemmän mallista kaupankäyntiä, eli olemme käytännössä myyneet yliopistoille ja ammattikorkeakouluille ydinosaamistamme; Internet-paneeliemme kautta toteutettavaa nopeaa ja kustannustehokasta tiedonkeruuta Suomessa ja muualla Euroopassa. Tämä bisnesalueemme onkin ollut oikein mukavalla kasvu-uralla.

Hiljattain olemme kuitenkin ottaneet myös sparraavampaa roolia muutamissa suuremmissa hankekokonaisuuksissa (esimerkiksi Arvoa urheilusta–hanke) sekä lähteneet mukaan projektiyrityksenä useampaankin opiskelijayhteistyökuvioon. 

Tänä syksynä olimme mukana kahdella eri kurssilla: Turun korkeakoulujen yhteisessä Inno58h- kurssilla sekä Laurea Ammattikorkeakoulun Digital Business Course- kurssilla. Seuraavassa muutamia ajatuksia syksyn annista:
 
Turun kauppakorkeakoulun koordinoima Inno58h- kurssi on nimensä mukaisesti innovaatioihin ja innovatiivisuuteen keskittyvä opintojakso. Paljon vaihto-opiskelijoita sisältävä kurssi vedetään englanniksi. 

Miten M3 Research sitten päätyi mukaan kurssille? Linkki löytyy toki allekirjoittaneen pitkästä työhistoriasta Turun kauppakorkeakoulun palveluksessa, mutta käytännössä homma meni niin, että keskustelin kurssia vetävän ystäväni Valtteri Kaartemon kanssa mahdollisuuksista yritysyhteistyöhön erään erinomaisen väitöstilaisuuden jatkoilla. Homma jätettiin tuolloin hautumaan, kunnes sain tohtori Kaartemolta puhelinsoiton, jossa homma nostettiin konkreettisesti agendalle Inno58h-kurssin muodossa. 

Toimeksiantomme keskittyi tässä (ja itse asiassa myös Digital Business Coursessa) nuorimpien panelistiryhmien ymmärtämiseen. Jos haluamme käyttää tässä yhteydessä buzzwordia asiakasymmärrys, niin se sopii oikein hyvin.

Mikäli oikein ymmärsin Inno58h -opetusmetodin, niin opiskelijoita valmisteltiin ensin projektiimme pitkin syksyä, kunnes he matkasivat 58 tunniksi maaseudun rauhaan ratkomaan tarjoamaamme haastetta. Lopputulokset esiteltiin allekirjoittaneelle fläppitaulumaisella A3- metodilla. Jokunen ihan potentiaalinen idea tarttui matkaan ja näitä pitää varmasti lähteä keväällä miettimään hieman tarkemmin. 

Lue kurssista tarkemmin Turun kauppakorkeakoulun Mercurius- lehdestä. Mukana myös allekirjoittaneen kommentit: 

http://issuu.com/turun_yliopisto/docs/mercurius-3-2015/10

Mercurius teki jutun Inno58h-kurssista


Laurea ammattikorkeakoulun Digital Business Course- kurssi vedettiin niin ikään englanniksi. Tämän kurssin kulkuun osallistuimme kohtuullisen aktiivisesti, sillä vedin mm. yhden digitaalisuuden mahdollisuuksia urheilulle korostaneen Sports Brands –luennon kurssin opiskelijoille (http://www.slideshare.net/artokuuluvainen/keynote-digital-business-course-laurea-university-of-applied-sciences-5112015), kävin esittelemässä M3 Researchia ja tehtävänantoa opiskelijoille, järjestimme projektiryhmällemme vierailun toimistollemme sekä kävimme maajohtajamme Janne Auma-ahon kanssa kuuntelemassa ja kommentoimassa projektityön lopputulosta Laurealla. 

Tohtori Kuuluvainen vierailuluennon flowssa (Kuva: Ilkka Kurkela)

Ilkka Kurkelan ja Anna Ikosen luotsaamasta kurssista jäi todella hyvä fiilis. Erittäin positiivisessa hengessä edennyt kurssi oli jotain sellaista jota haluaisin nähdä modernin opetuksen olevankin. Ilkka oli saanut mukaan paljon eri alojen yrityksiä ja opiskelijat olivat todella paneutuneet projekteihinsa. Lisäksi Ilkka todellisena digiammattilaisena kulkee digin eturintamassa. Tästä kertoo esimerkiksi se, että kurssin loppuseremonia striimattiin Periscopeen. Kysessä oli käsittääkseni ensimmäinen tällainen Periscope -veto Suomen korkeakouluhistoriassa.

Kannattaa todellakin tsekata Ilkan bloggaus kurssista. Tuossa bloggauksessaan Ilkka myös avaa kurssin vaikuttavuudesta kertovia lukuja:
Itsekin saimme projektista pari erittäin toteutuskelpoista ja mukavan konkreettista ideaa ja ensimmäistä näistä on jo lähdetty viemään eteenpäin. Projektiryhmämme puolestaan sai varmasti hyvän inspiraatiobuustin kuunneltuaan kollegani Janne Juntusen uratarinaa toimistovierailun yhteydessä. Jannen ura kun on vienyt miestä mm. New Yorkiin, Pariisiin ja Ottawaan. Kun vielä opintotaustana on tradenomi, niin opiskelijoiden oli helppo samaistua Kouvolan keisarin käänteisiin.

Näin. Hienoja juttuja, joissa varmasti tullaan olemaan mukana tulevaisuudessakin. Kiitokset kaikille opiskelijoille ja erityisesti Valtsulle ja Ilelle. Teidänkaltaisianne dynaamisia, ja käytännön bisnestä tarkasti seuraavia, opettajia suomalainen korkeakoulusektori todellakin tarvitsee lisää.

KTT Arto Kuuluvainen
Senior Client Service Manager
M3 Research A/S

ak@m3research.com

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

M3 Research on nyt Bilendi!

We're hiring: Junior Research Manager