M3 Researchin syyslukukausi 2015: Opiskelijat kehittämään panelistirekrytointia
Kuten tämä yritysblogimme vahvasti viestii, on M3 Research tehnyt viime vuosina paljon yhteistyötä suomalaisen korkeakoulusektorin kanssa. Tähän saakka yhteistyö on ollut lähinnä perinteisemmän mallista kaupankäyntiä, eli olemme käytännössä myyneet yliopistoille ja ammattikorkeakouluille ydinosaamistamme; Internet-paneeliemme kautta toteutettavaa nopeaa ja kustannustehokasta tiedonkeruuta Suomessa ja muualla Euroopassa. Tämä bisnesalueemme onkin ollut oikein mukavalla kasvu-uralla.
Hiljattain olemme kuitenkin ottaneet myös sparraavampaa roolia
muutamissa suuremmissa hankekokonaisuuksissa (esimerkiksi Arvoa urheilusta–hanke) sekä lähteneet mukaan projektiyrityksenä useampaankin opiskelijayhteistyökuvioon.
Tänä syksynä olimme mukana kahdella eri kurssilla: Turun korkeakoulujen
yhteisessä Inno58h- kurssilla sekä Laurea
Ammattikorkeakoulun Digital Business Course- kurssilla. Seuraavassa muutamia
ajatuksia syksyn annista:
Turun
kauppakorkeakoulun koordinoima Inno58h- kurssi on nimensä mukaisesti
innovaatioihin ja innovatiivisuuteen keskittyvä opintojakso. Paljon
vaihto-opiskelijoita sisältävä kurssi vedetään englanniksi.
Miten M3 Research
sitten päätyi mukaan kurssille? Linkki löytyy toki allekirjoittaneen
pitkästä työhistoriasta Turun kauppakorkeakoulun palveluksessa, mutta
käytännössä homma meni niin, että keskustelin kurssia vetävän ystäväni Valtteri
Kaartemon kanssa mahdollisuuksista yritysyhteistyöhön erään erinomaisen väitöstilaisuuden jatkoilla. Homma
jätettiin tuolloin hautumaan, kunnes sain tohtori Kaartemolta puhelinsoiton, jossa homma
nostettiin konkreettisesti agendalle Inno58h-kurssin muodossa.
Toimeksiantomme
keskittyi tässä (ja itse asiassa myös Digital Business Coursessa) nuorimpien
panelistiryhmien ymmärtämiseen.
Jos haluamme käyttää tässä yhteydessä buzzwordia asiakasymmärrys, niin se sopii
oikein hyvin.
Mikäli oikein
ymmärsin Inno58h -opetusmetodin, niin opiskelijoita valmisteltiin ensin projektiimme
pitkin syksyä, kunnes he matkasivat 58 tunniksi maaseudun rauhaan ratkomaan
tarjoamaamme haastetta. Lopputulokset esiteltiin allekirjoittaneelle
fläppitaulumaisella A3- metodilla. Jokunen ihan potentiaalinen idea tarttui
matkaan ja näitä pitää varmasti lähteä keväällä miettimään hieman tarkemmin.
Lue
kurssista tarkemmin Turun kauppakorkeakoulun Mercurius- lehdestä. Mukana myös
allekirjoittaneen kommentit:
http://issuu.com/turun_yliopisto/docs/mercurius-3-2015/10
http://issuu.com/turun_yliopisto/docs/mercurius-3-2015/10
Laurea
ammattikorkeakoulun Digital Business Course- kurssi vedettiin niin ikään
englanniksi. Tämän kurssin kulkuun osallistuimme kohtuullisen aktiivisesti,
sillä vedin mm. yhden digitaalisuuden mahdollisuuksia urheilulle korostaneen Sports
Brands –luennon kurssin opiskelijoille (http://www.slideshare.net/artokuuluvainen/keynote-digital-business-course-laurea-university-of-applied-sciences-5112015), kävin esittelemässä M3 Researchia ja
tehtävänantoa opiskelijoille, järjestimme projektiryhmällemme vierailun
toimistollemme sekä kävimme maajohtajamme Janne Auma-ahon kanssa kuuntelemassa
ja kommentoimassa projektityön lopputulosta Laurealla.
![]() |
Tohtori Kuuluvainen vierailuluennon flowssa (Kuva: Ilkka Kurkela) |
Ilkka Kurkelan ja
Anna Ikosen luotsaamasta kurssista jäi todella hyvä fiilis. Erittäin
positiivisessa hengessä edennyt kurssi oli jotain sellaista jota haluaisin
nähdä modernin opetuksen olevankin. Ilkka oli saanut mukaan paljon eri alojen
yrityksiä ja opiskelijat olivat todella paneutuneet projekteihinsa. Lisäksi
Ilkka todellisena digiammattilaisena kulkee digin eturintamassa. Tästä kertoo esimerkiksi se, että kurssin
loppuseremonia striimattiin Periscopeen. Kysessä oli käsittääkseni ensimmäinen tällainen
Periscope -veto Suomen korkeakouluhistoriassa.
Kannattaa todellakin
tsekata Ilkan bloggaus kurssista. Tuossa bloggauksessaan Ilkka myös avaa
kurssin vaikuttavuudesta kertovia lukuja:
Itsekin saimme projektista
pari erittäin toteutuskelpoista ja mukavan konkreettista ideaa ja ensimmäistä näistä on jo lähdetty
viemään eteenpäin. Projektiryhmämme puolestaan sai varmasti hyvän
inspiraatiobuustin kuunneltuaan kollegani Janne Juntusen uratarinaa toimistovierailun yhteydessä. Jannen ura kun on vienyt miestä mm. New Yorkiin, Pariisiin ja Ottawaan.
Kun vielä opintotaustana on tradenomi, niin opiskelijoiden oli helppo samaistua Kouvolan keisarin käänteisiin.
Näin. Hienoja juttuja, joissa varmasti tullaan olemaan mukana tulevaisuudessakin. Kiitokset kaikille opiskelijoille ja erityisesti Valtsulle ja Ilelle. Teidänkaltaisianne dynaamisia, ja käytännön bisnestä tarkasti seuraavia, opettajia suomalainen korkeakoulusektori todellakin tarvitsee lisää.
KTT Arto Kuuluvainen
Senior Client Service Manager
M3 Research A/S
ak@m3research.com
ak@m3research.com
Kommentit
Lähetä kommentti