Internet-paneelit pähkinänkuoressa
Internetin tutkimuspaneelit
ovat viime vuosina nostaneet kovasti suosiotaan erityisesti
kuluttajatutkimuksen kentällä. Tämä blogiteksti tarjoaa lyhyen katsauksen
Internet-paneeleihin tiedonkeruumenetelmänä. Lisäksi artikkelissa sivutaan
lyhyesti Internet-paneeleihin kohdistutta kritiikkiä sekä tarkastellaan
ajankohtaisia ilmiöitä nimenomaisesti M3 Researchin näkökulmasta.
Internet-paneelit
ovat tutkimuspaneeleja, jotka
muodostuvat yleensä suuresta määrästä yksittäisiä kuluttajia.
Tiedonkeruumenetelmänä näitä paneeleja käytetään mm. mainonnan testauksessa,
mielipidetutkimuksssa sekä erilaisissa kohderyhmätutkimuksissa.
Kuluttajapaneelien lisäksi useat tutkimusyritykset ja – instituutiot pyrkivät
keräämään myös fokusoituneita paneeleja, jotka keskittyvät esimerkiksi
yritysten päätöksentekijöihin tai tiettyihin toimialoihin.
Tiedonkeruumenetelmää koskeva suomenkielinen
termistö ei vielä ole kovinkaan vakiintunutta ja esimerkiksi Internet-paneeli, Online-paneeli ja Kuluttajapaneeli nimikkeitä käytetään usein rinnakkain. Englanniksi näihin
paneeleihin viitataankin useimmiten termillä ”online panel”.
Internet-paneeleihin
perustuvat tutkimusmetodit ovat siis kasvattaneet suosiotaan erityisesti
kuluttajille tehtävän markkinointitutkimuksen parissa. Näille paneeleille
tyypillisiä piirteitä ovat mm. seuraavat:
- Liittyessään paneeliin kuluttajat luovuttavat paneelin ylläpitäjälle erilaista demografista taustatietoa itsestään ja kulutustottumuksistaan. Tällaisesta taustatiedosta esimerkkejä ovat mm. ikä, perhesuhteet, koulutus, vuositulot, mediankäyttötottumukset, terveyteen liittyvät tekijät, matkailutottumukset jne.
- Paneelin jäseniä palkitaan vastaamisesta. Koska aika on tätä nykyä usein hyvin rajallinen resurssi, täytyy vastaajia motivoida ja sitouttaa vastaamiseen, jotta nämä ensinnäkin vastaavat kyselyihin laadukkaasti ja toisekseen pysyvät paneelin jäsenenä jatkossakin. Perinteisesti markkinointitutkimusyritykset ovat pyrkineet tähän erilaisten arvontojen avulla. Tätä nykyä yhä useampi yritys kuitenkin käyttää sitouttamiseen erilaisia pistejärjestelmiä. Käytännössä järjestelmät toimivat niin, että jokaista vastaajaa palkitaan pisteillä vastaamisesta. Pisteiden määrä vaihtelee kyselykohtaisesti ja on sidoksissa esimerkiksi vastaamiseen oletettavasti käytettävän ajan perusteella. Pisteitä kerryttämällä paneelin jäsenet voivat lunastaa erilaisia tuotteita tai lahjakortteja paneelin tarjoajan verkkomyymälästä tai tämän yhteistyökumppaneilta. Jotkut markkinointitutkimusyritykset palkitsevat vastaamisesta myös rahalla.
- Markkinointitutkimusalan
eettisiä standardeja (mm. European Society for Opinion and Marketing Research;
ESOMAR) noudattavat yritykset eivät koskaan käytä tutkimusta myyntiliidien
keräämiseen asiakkaalle. Tutkimusdata käsitellään yhtenä kokonaisuutena, eikä
yksittäisten vastaajien yhteystietoja näin ollen myydä tutkimuksen tilanneelle
yritykselle, vaikka vastaaja ilmoittaisikin olevansa kiinnostunut tämän
yrityksen tuotteista tai palveluista. Markkinointitutkimusalalla kuitenkin
toimii myös yrityksiä, jotka tällaista toimintaa harjoittavat.
M3 Research on ESOMARin jäsen
Julkisuudessa on
viime vuosina käyty kasvavassa määrin keskustelua markkinointitutkimusten
laadusta, luotettavuudesta ja metodien eettisyydestä. Myös Internet-paneeleita
tarjoavat markkinointitutkimusyritykset ovat saaneet kritiikistä oman osansa.
Suurimmat ja kokeneimmat yritykset ovat kuitenkin jo vuosia investoineet
laatuohjelmiinsa taatakseen mahdollisimman laadukkaat lähtökohdat Internet-paneeleissa
suoritettavalle tutkimukselle. Myös M3 Research on jo pitkään nojannut
laatuohjelmaansa, jossa pyritään noudattamaan myös jatkuvan kehittämisen
periaatteita.
M3 Researchin laatuohjelma sisältää mm. seuraavanlaisia laadunvarmistukseen liittyviä toimenpiteitä:
- M3 Research muodostaa jokaista tutkimusprojektia varten yksittäisen otoksen. Emme siis koskaan yhdistele useampaa tutkimusprojektia samalle kysymyslomakkeelle, vaan jokainen projekti suoritetaan itsenäisesti. Näin vastaaja vastaa yhdellä kertaa pelkästään yhtä teemaa koskeviin kysymyksiin. Näemme tämän helpottavan vastaajan keskittymistä ja täten edesauttavan vastaamisen laadukkuutta.
- M3 Research valvoo vastaajien IP -osoitteita. Yhdestä osoitteesta voi vastata samaan kyselyyn vain rajoitetun kertamäärän.
- M3 Research valvoo panelistiensa vastaamiskäyttäytymistä. Pyrimme seuraamaan esimerkiksi poikkeavan nopeaksi luokiteltavaa vastaamiskäyttäytymistä.
- M3 Research valvoo myös avointen vastausten laatua. Puutumme esimerkiksi epäasiallisesti vastaavien panelistien käytökseen.
- M3 Research tarkkailee myös panelisteista keräämänsä taustatiedon ja näiden vastausten yhden- ja johdonmukaisuutta.
- M3 Research pyrkii rajoittamaan samoille vastaajille lähettävien tutkimuskutsujen määrää kuukausitasolla.
- M3 Research mittaa säännöllisesti panelistien tyytyväisyyttä tyytyväisyyskyselyillä.
Mikäli
tutkimuksilla pyritään kansallisesti edustaviin otoksiin, edellyttää tämä että
paneelissa on suuri määrä mm. iän ja asuinpaikan suhteen erilaisia vastaajia.
M3 Researchilla on Pohjoismaissa noin 300 000 paneelin jäsentä. Näistä
panelisteista yli 70 000 on Suomesta. M3 Researchin panelistit voivat shoppailla ansaitsemillaan pisteillä tuotteita tai lahjakortteja M3:n omasta verkkomyymälästä. Halutessaan voi pisteitään lahjoittaa myös hyväntekeväisyysjärjestöille, kuten Punaiselle Ristille.
M3 Researchista
löydät lisätietoa kotisivuiltamme: www.m3research.com
Tutkimuspaneelimme
löydät osoitteesta: http://www.m3panel.com/communities/default.aspx?p=p677632708
Artikkelin kirjoittaja: KTT Arto Kuuluvainen, Research Manager, M3 Research Oy
Artikkelin kirjoittaja: KTT Arto Kuuluvainen, Research Manager, M3 Research Oy
Kommentit
Lähetä kommentti